Van Tobago naar Grenada

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan. dinsdag 27 maart 2007, 0100 UTC
Na een lange dag met weinig wind en dientengevolge gevechten met zeilen die steeds omhoog en omlaag moesten, hebben we voor de laatste twee uurtjes de motor maar gestart. De wind was intussen ook afgenomen naar 2 knopen (vanaf het fantastische daggemiddelde van 8 knopen). Aankomst in Prickly Bay. Hier schijnt customs & immigration wel relaxed te zijn en hoeven we niet in het holst van de nacht onze bijboot op te pompen om ons ogenblikkelijk te gaan melden. En gaan we morgen of overmorgen wel verder naar St. George's. Da's de hoofdstad van Grenada, zowaar met aardige architectuur zo zagen we in een toeristische gids. Dus weer es wat anders na het rasta limen en beachbar chillen op 'Bago, zoals het door de cool people wordt genoemd.
JW heeft weer es een potje geweckt rundvlees uit de kast getoverd, groene paprika erbij, uien, tomaten en knoflook, met pasta vanwege het afkicken van het Surinaamse rijst-kipgevoel. Glaasje wijn erbij, heerlijk!

maandag 26 maart 2007, 1300 UTC
Hh, we zijn weer aan het verkassen. Vanmorgen om 06.15 uur vertrokken (bij jullie was het toen 12.15).
We waren namelijk nog effetjes op Tobago blijven hangen omdat het weekend werd en dan kan je niet ergens gaan inklaren zonder voor een boete van 100 USD in aanmerking te komen, en bovendien... regende het de hele tijd! Ja zeker, hier ook!!! Gisteren en eergisteren zelfs wel een uur motregen en we begonnen eigenlijk al aan sneeuw te denken, maar dat ging even niet door.
Met de wind is het ook wat rustiger geworden, om niet te zeggen het is geheel omgeslagen: er is nauwelijks wind en we hebben 3 uur gebromd met grootzeil en de #3 op. Vervelend. Nu is er een (1) knoopje wind bijgekomen en hebben we de #2 aan loef bijgezet. Een boel voorzeilengedoe dus.
Daarover gesproken, we hebben eigenlijk een onthulling te doen... niet schrikken... want jullie hadden het nooit gedacht maar P is uiteindelijk overstag... en helemaal uit zichzelf... we gaan volgend jaar als we vanwege Mieps 18e verjaardag naar Trinidad gaan voor een grote beurt (want dat is het plan)... een - ja jullie lezen het goed - ROLGENUA aanschaffen!

vrijdag 23 maart 2007, 1240 UTC
JW is vandaag jarig en zijn verjaardagscadeautje is... nog een paar dagen op Tobago blijven. Het bonzen wat ons nachtenlang uit de slaap hield, bleek inderdaad veroorzaakt door het trimroer, dat op een of andere manier behoorlijk los zit op zijn taats. Onze duikuitrusting kwam goed van pas en we hebben het vast kunnen zetten met een aantal houten wiggen. Tamelijk vermoeiend allemaal en omdat er voor vandaag en zaterdag beroerd weer wordt verwacht met golven van 3 meter, hebben we besloten pas zondagnacht naar Grenada te vertrekken.
We hebben wel al uitgeklaard op Tobago, maar we hopen dat niemand het in de gaten heeft... Plan is vandaag naar Store Bay te zeilen, aan de westkant van het eiland waar de zee turquoise is en de stranden hagelwit van het koraalzand. Er liggen uitgestrekte koraalriffen in die buurt, dus we gaan lekker snorkelen en misschien nog wat duiken. Maar niet naar het roer natuurlijk!

donderdag 22 maart 2007, 1400 UTC
We vertrekken pas vanavond. We horen namelijk al dagenlang een soort gebons als de boot schommelt en we weten niet wat het is. Het is niet het roer en niet de motor, blijft als enige vitale onderdeel over het trimroer aan de kiel. Dus eerst maar even checken, we hebben die duikuitrusting tenslotte niet voor niets en better safe than sorry.
Aankomst in Grenada dus op JW's verjaardag! Wel een leuk cadeautje natuurlijk.

woensdag 21 maart 2007, 2000 UTC

We zijn twee weken op Tobago blijven hangen en het Caribische rielekste gevoel heeft compleet bezit van ons genomen. Toch vinden we het tijd om te verkassen naar het volgende eiland... Vannacht om 02.00 uur lokale tijd (in NL is het 6 uur later) gaan we anker op, zodat we morgen in de loop van de middag op Grenada aankomen. Ook daar geeft het namelijk een hoop gezeik met customs als je buiten kantooruren aankomt.
Het weer is nogal wisselvallig met doorlopend buien waar niet alleen wind uitkomt, maar ook regen. De verwachte wind is E 15-20 kts, golfhoogte 7 ft. De afstand is gelukkig maar 90 mijl, dus misschien fietsen we er leuk tussendoor.
PJWM
This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven