Van Grenada naar St.Lucia

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan.
dinsdag 1 mei 2007, 2100 UTC
Vandaag van St.Vincent naar St.Lucia. Afstand 46 mijl, wind E 20 kts, soms een beetje meer dus met een knik in de schoot, grootzeil met 1 rif en de #4 op, een bumpy ride. Voorproefje voor onze oversteek naar Suriname, want we hopen dat we dan dezelfde koers t.o.v. de wind kunnen bezeilen, zij het over de andere boeg.
Naar St.Lucia navigeer je met twee vingers in je neus want aan de zuidwestkant staan twee van verre herkenbare bergen, de zgn. Pitons. In het platte vlak zien ze eruit als driehoekjes, het zijn dus conische hompen.

dinsdag 24 april 2007, 2000 UTC
Na een bezoek aan The Oldhegg Turtle Sanctuary (heel erg leuk) anker op en naar St. Vincent. Wind E 15-20 kts, dus grootzeil 1x gereefd en de #4 erop. Knik in de schoot richting Kingstown, waar JW uitgebreid naar de supermarkt dacht te gaan. Maar helaas, wij arme sloebers varen rond met een pilot uit 1996 en toen was de cruiseschepenterminal nog niet eens in aanbouw. Om kort te gaan: de voormalige ankerplaats is opgeofferd aan het massatoerisme. Er was wel een mogelijkheid om te ankeren maar pal naast een duidelijke achterbuurt dus vragen om moeilijkheden.
Grootzeil en fok weer gehesen en langs de westkust richting noord. Prachtige ruige landschappen en tot slot aangeland Wallilabou Bay. Behulpzame boatboys schoten meteen toe maar het is dan ook een ingewikkeld gedoe want je ligt met de boeg aan een mooring en er moet een achterlijn van 60 meter naar de kant worden geroeid. Hetgeen Osman dus deed voor 3 euro. Voorts levert hij ijs, fruit, tripjes...

vrijdag 20 april 2007, 1510 UTC
Alwéér prettig zeilen! Het houdt maar niet op! Wind SE 15 kts, we spuiten halve wind van Canouan naar Bequia. Snelheid door het water is niet exact te bepalen want ons log is nog steeds kapot, maar over de grond doen we ruim 8 knopen. De afstand is 17 mijl dus we zijn er zo met deze topsnelheden. Normaal is de wind E en is het een aandewinds rakje, dus we hebben geluk. Toch hopen we dat die SE niet al te lang aanhoudt want dan wordt het kruisen naar Suriname...

woensdag 18 april 2007, 1700 UTC
Vanmorgen afscheid genomen van onze huisschildpadden, want op de Tobago Cays hadden we er heel wat rond de boot. De leukste is de Hawkbill, met een heel mooi gevormd schild met prachtige tekening, zoiets als een gemarmerd schutblad uit een oud boek. Deze zijn extra leuke types omdat ze behoorlijk tam zijn. Je kan op minder dan een meter afstand met ze meezwemmen, ze recht in de ogen kijken en ze zelfs aanraken, en dan nog schrikken ze niet van je. Tenminste, als je rustig aan doet.
Ook afscheid van Boris van de Misty Moon, want die moet de andere kant op, naar het zuiden. Anker op, genua #2 gehesen en naar Canouan, ten noorden van Mayreau. Ongeveer 5 mijl zeilen inclusief de omweg langs Horseshoe Reef, dat zich nogal ver uitstrekt. Mooi zeilweertje natuurlijk weer, het is hier genieten.

maandag 16 april 2007, 1700 UTC
Het rustieke Mayreau en Salt Whistle Bay verruild voor het toeristische hoogtepunt van de Grenadines: de Tobago Cays. Het ziet er prachtig uit en we ankeren samen met de Misty Moon temidden van mini-eilandjes in turquoise water. De afstand was wel 2 mijl en recht in de wind, dus op de brommer. Goed voor de accu's.

vrijdag 13 april 2007, 1800 UTC
Vrijdag is al geen dag om uit te varen (oud zeemans bijgeloof) en dan ook nog de dertiende... Gisteren hebben we Union Island verruild voor Palm Island (op steenworp afstand). Een mooie plek maar typisch een day anchorage en een beetje rolly. Dus eind van de middag anker op, een hele klus want het lag op 12 m diep en je steekt natuurlijk altijd minstens 3x zo veel ketting, en naar de zuidelijke ankerbaai van Mayreau 3 mijl verderop. De op Union aangeschafte red snapper meegenomen en erg van het beest genoten. Morgenochtend verhuizen we naar een pittoreske baai aan de NW-kant: Salt Whistle Bay.

woensdag 11 april 2007, 1550 UTC
We beginnen zeilen weer helemaal leuk te vinden! Weer zo'n top-zeildag!!!
Vanmorgen vroeg vertrokken terug naar Carriacou om uit te klaren. Dat ging gesmeerd, en ook nog in de gauwigheid wat info verstrekt omtrent een "gezochte" die was aangeplakt achter de Immigration-balie; we hebben de man een paar keer gezien in Suriname. Zal wel iets met poeder of pilletjes te maken hebben... Daarna hoog aan de wind naar Union Island, waar we achter een rif naast een palmenstrand (het wordt saai!) ons anker in het zand lieten vallen. Straks weer naar de inklaringsdienst, het lijkt wel een estafette.

zondag 8 april 2007, 2000 UTC
Vanwege Pasen en fantastisch zeilweer een stukje gaan varen. Echt zo'n zondagmiddagzeiltocht, wind 15-20 kts, grootzeil en de #3 erop, hogerwal langs Carriacou, een genot. Bij Gunpoint (de noordpunt) aangekomen moesten we natuurlijk een beetje gaan kruisen, maar dat was helemaal geen straf. Prachtig zicht op eerst Petit St.Vincent en vervolgens op het iets grotere maar nog steeds kleine Petite Martinique, de naam zegt het al. We zeilden langs grappige mini-eilandjes die eruit zien als witte zandbanken, het water was weer turquoise en op de ankerplaats kwam de swingende muziek ons alweer tegemoet. Het eiland ziet er erg gemoedelijk uit, straks maar eens inspecteren en kijken of ze hier ook van dat lekkere Carib-bier hebben. Of een rum-punch, ook erg favoriet bij P.

woensdag 4 april 2007, 2100 UTC

Vandaag zijn we weer een eiland opgechoven. Tripje van 30 mijl naar Carriacou. Nou ja, de gezeilde afstand was wel wat groter want we moesten een beetje kruisen. We waren dus wel de hekkesluiter van de parade die vanuit St.George's arriveerde in Tyrrel Bay, maar ook de enigen die alles gezeild hadden. Het ging prima, vond JW zelfs ook, de wind was 15 knopen en de golven waren alleen tussen de eilanden een beetje vervelend want dat zijn stroomgaten. Grootzeil en de #3 (high-aspectfok) erop, precies het goede tuig voor deze windsnelheid en -richting. Kortom: eindelijk weer eens aangenaam zeilen!
Het leuke was dat ook Peter ("Leviathan", we hebben op de Canaries een poosje met hem opgetrokken) onderweg was naar ons. Eigenlijk al 9 dagen want komende van Curaçao tegen wind en stroom in. De afgelopen week hadden we steeds radiocontact en vanmiddag zelfs via de marifoon. En over een uur zit ie live bij ons in de kuip, dat wordt een leuk weerzien na 2 jaar!
PJWM
This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven