Suriname-Carieb 2008

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan. vrijdag 14 maart 2008, 16.00 UTC
Dat is nog eens aangenaam zeilen! De wind voor de variatie in de juiste (oost)hoek en heeft eindelijk het advies van de weerberichten opgevolgd d.w.z. zo'n 15 knopen, dus met de #3 hebben we een prachtig bezeilde koers naar Bequia. Een vlakke zee en ook nog een mooi uitzicht want we zeilden een stukje op met een heel erg mooie Twister. Bevrouwd door moeder en dochter (zo te zien), die gaan meedoen aan de Classic Yacht Races in Antigua, maar nu net als wij Bequia als doel hebben. Foto's gemaakt natuurlijk, dus die gaan we straks uitwisselen onder het genot van...

donderdag 13 maart 2008, 16.00 UTC
Hoewel de weerberichten aangeven dat de wind NE-E 10-15 kts is, zeilen we al sinds Carriacou rond met de fok #4 in ons rolapparaatje. Begeleid door een rif in het grootzeil, dus dan weet je het wel. Vanmorgen vertrokken van Union Island met als doel Salt Whistle Bay aan de noordkant van Mayreau, een idyllische baai waar je bovendien mooi kunt duiken. Daar aangekomen bleek er een gezellige deining in de baai te staan, hetgeen met name voor de nacht niet veel goeds belooft. Dus maar in Saline Bay gaan liggen, aan de westkant en beter beschut tegen noordelijke swell. Dat duiken komt dan wel in Bequia... Als de wind zich een beetje normaal gedraagt zeilen we daar morgen naartoe.

vrijdag 7 maart 2008, 21.00 UTC
Vandaag lekker uitgewaaid tussen Grenada en Carriacou. Kruisrakje, jawel! Wind NE 15-20 kts, soms wat meer. En van vorige keer herinnerden we ons nog dat het nogal klotsgolven waren tussen deze eilandjes - vooral bij de onderwatervulkaan Kick'em Jenny. En dat was nog steeds zo. Maar en passant wel gewonnen van een Jeanneau 45.3!! We moeten er wel bijvertellen dat het een charterboot was en dat de (Belgische)opvarenden goede zeilers waren maar met een klotetuig kom je natuurlijk nergens. Maar wel weer goed van Miep om hoger te varen dan zo'n modern blaasding!

donderdag 28 februari 2008, 20.00 UTC
Als echte rolfokbezitters zijn we met de huik op het grootzeil (vonden we altijd hoogst verfoeilijk) van Prickly Bay naar de belendende baai bij Hog Island getuft. Een tocht van 1,3 mijl maar wel een hairraising approach want de aanloop voert langs allerlei verraderlijke riffen. Gelukkig staan er wel wat boeitjes en de computer mocht ook mee navigeren, en vooral belangrijk is dat je goed oplet en dat deden we dan ook.
Onze Amerikaanse vrienden van de Semper Fi lagen ons op te wachten en het was gezellig bijpraten onder een borrel en uitgebreide happen. Waar Nederlanders in zulke gevallen (afgelegen baai, weinig vers aan boord) dan tonijn en sardien serveren, zetten zij gerookte mosselen en clams op tafel, dus we waren wel een beetje onder de indruk. Onder hun leiding hebben we inmiddels een "burger nite" achter de rug en morgen gaan we naar Fish Friday in Gouyave, maar dat is een lokale happening. Overmorgen echter schijnt er een fundraising eet-en-drink-festijn te zijn maar we denken dat we ons dan maar even terugtrekken in de gezellige beach bar op Hog Island. Daar kan je lekker limen onder het genot van een "smoke" of in ons geval alleen een koud biertje en rumcola.

maandag 25 februari 2008, 22.00 UTC
Zaterdag zeiden ze al op het cruiser's radionet dat wie wilde verkassen, dat vooral maandag moest doen want dan zou zich een heus weatherwindow voordoen... en jawel. We zouden sowieso vandaag vertrokken zijn, maar we boffen wel vreselijk met de wind: NE-E 10-15 kts i.p.v. de gebruikelijke 20-25 met de bijbehorende ruige zee want van Trinidad naar Grenada is een hobbelige oversteek. Nu hebben we maar een beetje gehobbeld en momenteel varen we zowat halve wind want de wind is compleet oost geworden.
En hoe bevalt de nieuwe fokrolinstallatie? Geweldig natuurlijk! Gezien de wel heel flauwe wind van vanmorgen waren we normaal gesproken misschien wel met de genua 2 vertrokken, en dan hadden we dus zeil gewisseld. Nu hebben we dan maar naar de Tweede Langspeelplaat van het Simplisties Verbond geluisterd (figuurpoepen en enge buren) want zonder voordekbezigheden ga je je maar vervelen...
We hebben er al 58 mijl opzitten vandaag, nog maar 22 te gaan en we eten straks chili con carne (voor het geval de wind nog eens wegvalt).

dinsdag 19 februari 2008, 12.00 UTC
Het bevalt Miep wel op Trinidad. Ze is helemaal verwend met dure cadeaus, onder het motto van Hans/Sunfish: "Like a woman, the rigging costs more than the hull."
In elk geval is het rolsysteem geplaatst en momenteel wordt onze high-aspect fok vermaakt. Momenteel = al vier dagen want de Trini's zijn niet al te snel. P moet 3x per dag bij de zeilmaker binnenvallen en dan beloven ze er gauw aan te beginnen cq mee door te gaan... En we moeten het eiland ook nog verkennen, waarmee we pas kunnen beginnen als de klussen zijn afgerond.
Wat de elektriciteit aan boord betreft, hebben we in de voetsporen van Neil Armstrong een gigantische sprong voorwaarts gemaakt door het (laten) installeren van een accumonitor. Nu weten we precies hoeveel stroom er in en uit gaat, en hiermee is eindelijk ook het raadsel van onze accuproblemen opgelost. We moesten namelijk elk jaar 1 accu vervangen, en wel die waar de HF-radio op zit dus dat apparaat was hoogst verdacht. Nu heeft de nieuwe Sherlock Holmes bewezen dat er een lekstroompje loopt van 0,4Ah... tja, dan is in de regentijd in Suriname je accu gauw plat en kapot. Dus dat probleem is nu ook voorgoed uit de wereld. Het gaat lekker hier!!!

vrijdag 8 februari 2008, 18.00 UTC
We zijn er. Niet op Tobago dus, maar op Trinidad. We wisten dat onze overbuurman in Suriname Peter er was en we gingen direct langszij. Peter (Finse Zweed of andersom) is visser en hij is al twee maanden op Trinidad om zijn boot in orde te maken voor longlinen op tonijn. We werden onthaald met sterke koffie met veeeeel suiker (lekker na zo'n zware trip!) en lunch met niet alleen kip maar ook verse tonijn, rijst en groente. Dat is nog es thuiskomen!
We gaan ons hier niet vervelen want we hebben natuurlijk weer een ellenlange kluslijst, afgezien van de rolfokkenjacht.

vrijdag 8 februari 2008, 13.00 UTC
We zijn er bijna. Na weer een lange nacht van met de hand sturen, zwaar, dus 2 uur op en 2 uur af. Toch een behoorlijke uitputtingsslag, je kan niks (anders) doen want je moet de hele tijd dat stuurwiel vasthouden. En als je van wacht af bent, heb je ook weinig zin in andere klusjes. Navigeren komt erbij in P's slaapwacht, dus die tijd gaat er sowieso af. Voor JW geldt hetzelfde met koken. Gisteren dus maar een cup-a-soupje gegeten, ja dat kan je in Suriname ook kopen! Maar nu zijn we er bijna, momenteel varen we boven Trinidad langs en dan de hoek om. Nog maar 20 mijltjes.

donderdag 7 februari 2008, 13.00 UTC
Vervelende nacht gehad met een hoop wind (25-30 kts) en Henk was niet erg aan de praat te krijgen, dus alles met het handje moeten sturen. Zeilpakken aan! (Lek.) Gelukkig zijn we er morgen. Nog 200 mijl te gaan.

woensdag 6 februari 2008, 19.00 UTC
De regen moest ons wel hebben want ook gisterochtend deed ie het weer, maar we zijn er toch tussenuit gepiept onder een dreigend wolkendek en af en toe motregen. Het begin was wel lekker zeilen: wind NE 15-20 kts, maar later werd het natuurlijk weer meer - de hele nacht 25 kts en enorm veel regen. De problemen met de roeren zijn volledig onder controle maar nu hebben de stuurautomaten de stakingen overgenomen. De elektrische stuurautomaat wilde al niet op de Surinamerivier, maar Henk (de windvaan) is veel belangrijker en ook betrouwbaarder. En die deed het dus ook niet. Met de diagnose moesten we wachten tot het licht was, dus de hele nacht met de hand gestuurd in dat k-weer. Bleken een paar blokjes volledig te zijn vastgekoekt, veel teflonspray en nu bewijst hij weer ons belangrijkste bemanningslid te zijn.
In de eerste drie uren van deze zeiltrip hebben we alweer 3 voorzeilen boven dek gehad, waarop we onze koers een paar graden hebben verlegd naar Trinidad om nu echt die rolfok te gaan bestellen. (Vorige week ook een meevaller gehad van de belastingen.)
Afstand 540 mijl, nog 334 te gaan.

dinsdag 5 februari 2008, 10.00 UTC
Hoewel we eigenlijk al in de droge tijd zitten en de regen van gisteren dus een miezerregentje had moeten zijn, duurde het 3 uur voordat de plensbui over was. Toen was de helft van het tij al verlopen en bleven we nog maar een dag liggen (rond de middag bloedheet en geen wind, later weer regen). Helaas bleek JW's complete voorraad ingemaakt rundvlees mislukt te zijn (4 kg), dus een goede gelegenheid om nog even de wal op te gaan om nog wat extra blikken in te slaan. En nog een afscheidsborrel te drinken met de medezeilers.
Vandaag geen regen of ijsbergen op de Surinamerivier (al ziet het er eigenlijk nog steeds niet fris uit), dus we maken ons weer klaar om over een half uur te gaan.

maandag 4 februari 2008, 09.30 UTC

Gelukkig liep het tij nog de verkeerde kant op toen de wekker ging om 0500 uur, want we hadden wel even tijd nodig om Miep wakker te schudden: de instrumenten wilden niet direct met elkaar kletsen en de corrosiebeestjes moesten nog worden weggejaagd uit alle zaklantaarns en zelfs de barometer. We zullen nog wel meer niet-werkende kleinigheden tegenkomen onderweg. Maar over het grote geheel zijn we voorbereid: zaterdag de film van de Volvo Ocean Race 2005-2006 bekeken, zes uur lang virtuele zoute plenzen in onze nek. Bij ons gaat het langer duren maar beslist niet zo heftig (en hard). De windvoorspelling is NE 15-20 kts.
Als het niet meer regent en ze daarboven het licht hebben aangestoken, gaan we. Over 10 minuten dus.

zondag 3 februari 2008, 20.00 UTC
Vandaag nog even de sinaasappelboom half leeggeplukt (er moest natuurlijk ook nog wat overblijven voor degene die de tuin "doet" tijdens onze afwezigheid), opgeruimd, schoongemaakt, auto gewassen, de balkonplanten naar hun logeeradres gebracht (Oma) samen met de resterende inhoud van de diepvriezer (vis), een grote pot pesto gemaakt van basilicum uit eigen tuin, afscheid genomen van alle buren, de boot ingeruimd en afscheidsdiner op de Stag van Henk en Vivian. Toen we nog in Den Bommel lagen, bestond de eerste zeiltocht van het seizoen altijd uit een kalm rondje Tiengemeten en nu... best heftig, meteen 475 mijl op zee, je kan je niet permitteren dat er iets nog niet in orde is. Maar we zijn er klaar voor! Morgen gaat de wekker om 04.30 uur af.

dinsdag 29 januari 2008, 13.00 UTC
De tewaterlating ging afgelopen vrijdag helaas opnieuw niet door want het allerlaatste klusje wilde niet lukken. "Moer roerkoning vastzetten met Locktite", stond op de to-do-list. Maar wat we niet wisten is dat dat spul extra snel uithardt bij tropische temperaturen... dus JW had de moer nog maar half op de as gedraaid en toen wou ie niet meer voor- of achteruit; en het begon ook al donker te worden. Kortom: te laat om er nog wat aan te doen dus we moesten het feest over het weekend heen tillen want de helling is alleen begaanbaar bij HW en dat was vrijdag al om 0800 LT (en 's avonds wordt er natuurlijk niet gewerkt). Kan de rekening ook weer wat hoger worden, en we vonden 550 euro al knap veel voor d'rin en d'ruit en 2 weken staan, want Suriname is natuurlijk geen Nederland met 4x zo hoge economische leefstandaard en bezinkputten, milieupolitie en personeel om je boot af te spuiten enzo.
Deze week de laatste voorbereidingen (rundvlees inmaken enz.) en als alles goed gaat vertrekken we maandag 4 februari in alle vroegte.

donderdag 24 januari 2008, 15.00 UTC
We zijn weer in de lucht maar nog niet in het water! Miep staat al ruim anderhalve week op de kant en we zouden afgelopen maandag weer drijven, ware het niet dat de werkzaamheden een beetje tegenvielen. Daar kan je natuurlijk op wachten na drie jaar geen onderhoud op de kant te hebben gepleegd. De belangrijkste projecten zijn: de speling uit het bovenste lager van het roer halen, het trimroer vastplakken, de anode van de schroef vervangen, poetsen en antifouling. De kluslijst is uiteraard eindeloos veel langer.
Onze vakantie naar Tobago en Grenada wordt dus elke dag een dag korter, maar aan de andere kant is het ook heel erg lekker om Miep weer eens tiptop in orde te brengen. Ze zag er zo shabby uit dat een schilderbeurt in de nabije toekomst onvermijdelijk leek, maar hoe ga je dat in vredesnaam doen met lak die uitsluitend een strak resultaat oplevert bij 18C? Blijkt vijf dagen geduldig poetsen - wax on wax off - glanzende vruchten af te leveren! En het voordeel is dat de spiertjes van onze voordekster ook weer een beetje in shape zijn voor de overtocht naar Tobago, want die gaat weer aardig ruig zijn. In januari/februari kun je standaard rekenen op 25-30 kts wind en een heerlijke woelige zee. Kortom: we gaan ook nog een dagje besteden aan het prepareren van twee maaltijden voor onderweg, want de boterhammen met smeerkaas die vorige keer werden geserveerd vanwege gebrek aan kookmogelijkheid bevielen maar matig.
PJWM
This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven