Suriname-Trinidad & Tobago 2009

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan. maandag 30 november 2009, 19.00 UTC
Vandaag een hťťrlijke (maar niet heus) zeiltocht naar Trinidad. Gisteren was het de hele dag bladdstil en ook om 2300 uur was er nog geen zuchtje te bekennen dus we wisten niet zeker of er vanmorgen op het door ons geplande tijdstip van vertrek - 0400 uur) wŤl wind zou zijn. Maar er was wind dus richting Trinidad. De hele dag buien, veel regen, wind variŽrend van 5 tot 35 knopen (gelukkig hebben we nu die rolgenua), dus 60 mijl grijs en grauw en regen om ons heen. Tijdens de buien kwamen we wel lekker vooruit, maar daartussenin was het maar net genoeg en de laatste 3 uur hebben we moeten motoren wegens geen wind. De nieuwe schroef lijkt het wel goed te doen, in elk geval geeft ie genoeg porrie. Afgezien van de temperatuur deed het ons sterk denken aan zeilen in Het Kanaal en we hebben dan ook ogenblikkelijk boerenkool met rookworst op het menu voor vanavond gezet. Kun je namelijk gewoon kopen in Suriname.
De poesjes leken in het begin een beetje katterig maar ze hielden zich kranig en kregen hun favoriete blik: rauwe tonijn. Wij vinden deze variŽteit trouwens ook lekker ruiken, dus als de nood aan de man komt kunnen we altijd overgaan op kattenvoer. Maar daar ziet het voorlopig niet naar uit want Miep zit proppienokkie vol met voorraden. Van Hollandse ontbijtkoek tot gehaktballen met rode kool en appelmoes, maar ook Surinaamse lekkere hapjes zoals bron bron (gebakken rijstzoutjes) en trie: krokant gebakken visjes in sambal.

vrijdag 27 november 2009, 19.00 UTC
De poesjes kunnen zwemmen! En zichzelf in veiligheid brengen via de "schotenladder". Vanaf nu kan de katten bak buiten staan (als we niet zeilen) en ze mogen nu ook aan dek als we even weg zijn.
We zijn trots op onze twee kleine zelfstandige poezebeesten!

donderdag 26 november 2009, 20.25 UTC

Het is fijn om weer op Tobago te zijn. Lekker relaxed, aardige mensen (ze herkenden ons meteen), en heerlijk zwemmen in het turquoise water.
De poesjes gedragen zich voorbeeldig. Tijdens het zeilen hebben ze zich natuurlijk al dapper geweerd, nu moeten ze wennen aan waterscooters en speedboten. Wel bijzonder allemaal voor twee katjes van elf weken oud.
Morgen zwem- en probeer-er-maar-eens-uit-te-klimmen-les.
Miauw! PJWMRR

woensdag 25 november 2009, 19.00 UTC
Afgelopen nacht zijn we getrakteerd op NUL squalls! Misschien als genoegdoening vanwege die laatste waar 40 knopen wind uit kwam?
Doordat wind en stroom gemiddeld minder zijn dan verwacht, zou Chaguaramas (Trinidad) nachtwerk worden. Lastig i.v.m. douane want dan moet je overtime-fee betalen. En even in een baai voor anker gaan in afwachting van kantooruren is tricky, want daar zijn ze erg op gespitst en ze slingeren je zo op de bon.
Gelukkig bedacht JW opeens dat we al lang geen echte pizza meer hebben gegeten en de beste pizzatent (Italiaanse eigenaar) van de gehele Carieb zit op Tobago (waar we zojuist zijn aangekomen). Deze pizzeria is tevens trattoria en delishop en is gevestigd pal naast de pinautomaat van de RBTT-bank, maar we zullen proberen ons in te houden.
Vervolgens door naar Chaguaramas. Maar waarschijnlijk plakken we er nog wel een dagje Tobago aan vast (of een paar dagen) want Store Bay is een leuke baai met 'Bago's Beach Bar als trekpleister. En de pizzeria natuurlijk, we hebben inhaalvraag.

dinsdag 24 november 2009, 20.00 UTC
Vannacht maar 1 echte squall gehad, maar dan ook wel een zware en met veel regen. Vandaag veranderlijke en lichte wind dus een beetje hobbelen.
De poesjes weten al hoe ze in de kuip kunnen komen (natuurlijk mogen ze dat niet, zeker 's nachts niet, maar wie luistert daarnaar?) en maatregelen zoals de luiken in de ingang plaatsen helpen niet. Hoe klein ze ook nog zijn, ze klauwen zich er gewoon tegenop. Onze katten weten wat ze willen!
Vanmorgen mochten ze "legaal" in de kuip en Roberta zette grote ogen op het zien van al dat bewegende water. Rita had het gisteren al gezien met meer wind, ogen als schoteltjes. Ging gauw weer naar binnen; verstandig.
Er is heel weinig stroom, wat klopt met de informatie die we van een lokale visser hadden gekregen: tussen eerste kwartier en volle maan. Dat is dus ook de juiste periode voor de terugtocht. Maar daar denken we voorlopig nog niet aan.
Nog ongeveer 180 mijl te gaan.

maandag 23 november 2009, 19.00 UTC
Blijkbaar vonden de poesjes de eerste schreden het zeegat uit akeliger dan al die buien van 30+ knopen die we vannacht en vanmorgen over ons heen kregen. Ze hebben alweer gegeten en proberen nu zeebenen te krijgen. Rondlopen en klauteren is niet makkelijk voor ze op een rollende boot, dus spelen is moeizaam.
De wind doet een beetje vervelend, dwz varieert van 10 tot ruim 30 knopen en de richting is vanmiddag veranderd naar zuidoost. Dus plat voor het laken in dwars binnenkomende golven, schiet niet erg op.
Vannacht is ook het pendulumroer van de windvaan afgebroken, dat is al de tweede keer dat ons dit overkomt en nog wel op hetzelfde traject! Gelukkig hebben we reserve, waaronder eentje van echt Surinaams hardhout (met glasvezel en polyester omhuld), knappe jongen die die kapot krijt.
We hebben 190 mijl afgelegd van de 525. Dus we zijn er nog niet.

zondag 22 november 2009, 20.00 UTC
Stralend weer vanmorgen, dus we zijn vertrokken! De poesjes vonden het allemaal wel leuk tot we in de monding van de Surinamerivier kwamen. Daar moesten we hoog aan de wind, wind 20 knopen, beetje stampen in de korte golven die worden veroorzaakt door wind tegen stroom en de enorme ondiepte... resultaat: twee zeezieke poesjes. Ze zijn al niet dik maar twee lege kleine poesjes zien er heel sneu uit, zo graatmager. Nu zijn we de geul uit en liggen we op koers naar Trinidad. Koers is halve wind dus heel wat comfortabeler. Hopelijk knappen R&R gauw weer op.
De nieuwe rolreefgenua doet het prima, we hebben 'm flink ingerold en nog heeft ie een goed model.
De afstand naar Chaguaramas is zo'n 525 mijl, dus nog 490 te gaan. Gelukkig hebben we stroom mee van de Guyana Current, momenteel is dat nog maar een halve knoop maar we zitten nog dicht bij de kust.

zaterdag 21 november 2009, 14.00 UTC
Regen. Alles grijs en miezerig, zoals het in Suriname bijna nooit is (maar in Nederland wel vaak).
We vertrekken morgen, ijs en weder dienende. Kunnen we meteen nog wat lekjes oplossen.

vrijdag 20 november 2009, 20.00 UTC
Het inschepen was nog een heel gedoe want deze keer moesten er op de valreep meer spullen dan ooit aan boord worden gebracht! Oorzaak is onze nieuwe bemanning: Rita en Roberta, twee snoezige poesjes van nu tien weken oud. Katten aan boord gaat gepaard met een reismandje, kattenbak, zakken kattenbakgrit, brokjes en blikvoer van de duurste supermarkt van Paramaribo want onze katten zijn fijnproevers! En nog veel meer dingen, zoals antislip matten zodat ze niet van hun slaapplek naar de kattenbak glijden als de boot scheef gaat, antislip etensbakjes en ook nog een gigantisch schepnet, mocht een van de dames onverhoopt te water raken.
We hadden twee weken geleden al een testsessie gedaan - die niet zo beviel. Roberta vindt alles nog wel best zolang haar etensbakje gevuld is, maar Rita had haar twijfels. Terecht natuurlijk. Nu is de eerste nacht achter de rug en de poesjes klauteren en klimmen overal op en in. Via hun touwladder, een soort lange mat van oude schoten. We hebben er twee geknoopt, ook eentje om buitenboord te hangen als we voor anker liggen. Kunnen ze tenminste weer aan boord komen, mochten ze een duik nemen.
Vanmiddag nog twee tuigjes genaaid van zeilband. Voor het geval ze tijdens het zeilen in de kuip willen. Dan dus wel aangelijnd, net als wij!
Morgen vertrek om 09.30 lokale tijd. Als vanavond het feestje op de kant niet te lang duurt en te luid is. Er is een enorme feesttent gebouwd en de muziek stampt de kuip in. We hebben een hard hoofd in het geheel want Bouta komt spreken. En die is populair hier!
Maar als alles goed gaat vertrekken wij morgen naar Trinidad. We hebben er zin in!
PJWMRR

This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven