Martinique-Guadeloupe-Martinique

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan. woensdag 10 februari 2010, 10.00 LT
Gistermiddag en afgelopen nacht heeft het weer heerlijk 30+ kts gewaaid. Bijboten (van anderen) raakten op drift, enz. Poesjes woeien bijna van dek dus mochten niet op de bimini spelen. Gelukkig waren we deze keer niet aan het zeilen, maar JW moest wel de hele ankerketting overboord gooien dus heeft morgen een zware dobber als ie 50 meter (10 mm) naar binnen moet lieren. Een elektrische ankerlier begint toch wel aanlokkelijk te worden!
Als het goed is arriveert de motorsteun morgen in Case Pilote, en wij dan ook. Hopelijk kunnen we vrijdag naar St.Lucia en zaterdag naar Bequia. De voorspelling is wel dat de wind afneemt. Mag ook wel want van die passages met steady 25-30 kts (en hardere vlagen) hebben we onze buik meer dan vol.

maandag 8 februari 2010, 16.00 LT
Gisteren wilde JW de nieuwe motorsteun monteren maar helaas, hij paste niet. In het heetst van de montagestrijd kwam ook de douane weer eens langszij en besloot ons compleet te visiteren. Moesten zelfs de tafel weghalen zodat ze in de tafelpoot konden kijken, en toen zagen ze ineens allerlei verdachte flesjes onder de vloer van de eethoek liggen, dus toen moest de vloer worden losgeschroefd. De chaos aan boord was nogal groot toen de heren alweer zonder vangst vertrokken. Kennelijk zijn ze uit op drugs, in elk geval was een blik op JW's shag voldoende om een dreigement te uiten in de zin van: Als we wat vinden bent u de sigaar.
's Avonds tot laat geborreld bij Duncan en Dorothy, Engelsen die we kennen uit Domburg. En een Britse borrel betekent: G&T (gin and tonic). Heerlijk, na lange tijd. De poesjes mochten ook mee op visite en Roberta speelde het nog klaar om overboord te flikkeren. Een boel gemiauw maar ze slaagde er snel in om onze bijboot te bereiken. Bibberbibber dus drooggewreven met P's jurk.
Vandaag naar de Volvo Penta dealer in Case Pilote en inderdaad: de motorsteun is niet het juiste model. Blijkbaar zijn er meer modellen van onze saildrive en heeft de juffrouw in Guadeloupe de verkeerde besteld. Het grappige is dat JW al tegen haar zei dat hij dacht dat het model heel anders was... maar nee, het zou heus passen. Niet dus. Nu moet er een nieuwe worden besteld (in Europa) en die komt vrijdag. Dus we blijven nog eventjes op Martinique. Zijn doorgevaren naar Grande Anse en liggen daar nu voor anker te wachten tot de ijsblokjeswinkel opengaat.

woensdag 3 februari 2010, 17.00 LT
We zijn er bijna. St.Pierre, Martinique. Het was weer een van die dagen... Langs de kust van Dominica was het op en af met de wind, we hebben zelfs een eindje moeten brommen. Bij de zuidpunt draait de wind met het eiland mee dus was de koers hoog aan de wind. Gelukkig werd het verderop wat beter, maar ideaal was het niet: 20-25 knopen wind bij een koers van 50 tot 60 graden aan de wind. Dus de boot is weer lekker zout gespoeld.
Maar goed, na ruim 50 mijltjes is het wel weer prettig aankomen dus de rumcola zal over een half uurtje wel smaken. Over een uur, want we moeten ook nog ankeren.
Morgen gaan de poesjes even naar de dierenarts voor hun tweede vaccinatie en dan zijn ze volledig beschermd tehen niesziekte, katteziekte en leukemie. En er is hier een uitstekende wasserette waar P heel veel was gaat doen.

maandag 1 februari 2010, 08.30 LT
Het onvermijdelijke is gebeurd: Rita is gisteravond in het water gevallen. We zaten binnen (!) te eten want het was nogal fris (26°) en opeens kwam ze heel timide aan sluipen, kleddernat. Ze waren als dollen aan het rennen en springen geweest aan dek, en kennelijk heeft ze een schuiver gemaakt overboord. Nu hebben de poesjes wel zwem- en klimtraining gehad, maar met ons erbij en overdag is dat iets heel anders dan zonder hulp in het pikdonker. Bonkend hartje, ze was zich wild geschrokken en ook Roberta was verschrikkelijk gestresst door het gebeurde. Misschien dat ze zich realiseerden dat het ook slechter had kunnen aflopen?
Vandaag gaan we weer een autootje huren, naar het noorden en aan het eind van de dag naar het strand. Hopelijk zijn beide katjes nog aan boord als we terugkomen...

vrijdag 29 januari 2010, 14.00 LT
Gisteravond alsnog verkast naar de grote baai, maar weinig plek dus we hadden weinig keus. Toen het donker was en de wind wat ging liggen, bleek dat op die plek een vreemde stroomkolking staat zodat alle boten als gekken gingen ronddweilen, achterstevoren liggen, over het eigen anker heen enz. Enfin, een aanvaring zat erin en JW doet dan geen oog meer dicht dus heeft de hele nacht in de kuip zitten opletten op de bootbewegingen. Bij eerste zonnegloren anker op en naar een andere plek in dezelfde baai, ongeveer onbeschut dus hobbeldehobbel. Na een uurtje ging P naar de kant op uit te klaren, daarna zouden we dan toch maar weer naar de zuidelijke baai gaan. Maar het weerbericht (NOAA) gaf aan dat de windvoorspelling voor vandaag E-NE 15-20 kts was, en morgen en overmorgen E 20-25. Kortom: vandaag leek de betere dag om naar Dominica te gaan.
De NOAA-mannen moeten nog maar eens naar school, want de wind was toch heus 30 kts. Lekker nat allemaal, veel golven want in die passages tussen de eilanden lopen nu eenmaal bergen en kuilen en er zaten hele dikke bij. En heel erg zout.
Het was maar 18 mijl dus lunch op Dominica met Franse stokbroodjes, wat wil je nog meer! En hier liggen we heerlijk rustig, mooi beschut, de boatboys kwamen direct aanzwermen dus maar weer flink wat fruit ingeslagen. Zij moeten tenslotte ook eten.

donderdag 28 januari 2010, 13.00 LT
Vandaag 2x vertrokken. Eerst ging Miep in haar eentje, want terugkerend van boodschappen doen zagen we haar juist aan de haal gaan en richting de vaargeul schuiven. We waren dus precies op tijd. Even opnieuw voor anker gelegd om alle boodschappen en de buitenboordmotor op te ruimen, vervolgens 272 liter water getankt en naar Terre d'en Haut gezeild. Het woei behoorlijk, 25 kts uit het noordoosten dus op zich een prachtig bezeilde koers (ruime wind, genua uitgeboomd) maar wel veel golven want tussen de vleugels van de Guadeloupe-vlinder is het langs Basse Terre dus wel lagerwal. Daarom heet het ook zo.
Het vinden van een ankerplek was een opgave, we wilden eigenlijk in de baai van het dorp gaan liggen (makkelijk met uitklaren) maar het was er druk, weinig beschut en alle Amerikanen lagen aan meer dan 50 meter ketting. Ile Cabrit is mooi beschut maar daar had een Amerikaan nota bene een anker dwars uit gezet, dus minder handig om daar in de buurt te gaan liggen. Hoorden we laatst op Dominica niet een Amerikaanse blaten dat ze bij meer dan 15 kts wind niet wenste te zeilen? Hoe doe je dat dan in de Carieb, vragen we ons af. Maar ja. Ze maken elkaar gek, die jongens.
Enfin, uiteindelijk geankerd in onze "oude" baai, dus de zuidelijke bij Le Pain de Sucre. Morgen een ruige tocht met de bijboot naar het dorp want dat is de volgende baai richting noordoost. Misschien maar een beetje vroeg opstaan. We zullen toch moeten uitklaren...

woensdag 27 januari 2010, 10.30 LT
Klein eindje verhuisd want het uitzicht op "Duinkerken" is minder als je er niks meer te zoeken hebt. Dus nu liggen we drie mijl verderop geankerd bij Gosier, een aardiger plaatsje dan Point à Pitre met strand en eilandje voor de kust (Ilet du Gosier). Misschien vinden we hier ook een dierenarts voor de 2e vaccinatie van de beestjes. En wellicht kunnen we hier een autootje huren om het eiland verder te verkennen. En daarna... huiswaarts.

dinsdag 26 januari 2010, 16.00 LT
Dat je voor anderhalf uur in de slings nog zo lang bezig kunt zijn! Lunch om 15.30 uur!! We moesten er "eventjes" uit want er zat water in de olie van de saildrive, en da's niet goed. Alleen aftapbaar via een plug aan de onderkant (in het water) dus uitsluitend door uitlekken. Kortom: in de travellift.
Het liep allemaal gesmeerd, dankzij de uitstekende travellift-operator en vooral de Volvo Penta-dealer ter plaatse. Buitengewoon behulpzame mensen. Seals vervangen (zij), meteen ook wat andere dingetjes, reserve-onderdelen, kortom Miep is weer verwend. Het mooiste is nog dat we eindelijk, na 20 jaar (!) een print hebben van het werkplaatshandboek van de saildrive. Van de motor hadden we een boek, maar van de saildrive scheen het Volvo onmogelijk documentatie te leveren. Maar nu dan eindelijk! Tachtig pagina's maar liefst, en helemaal voor niks. Gaat erg van pas komen als we in Suriname dezelfde seals weer moeten vervangen, want daar is natuurlijk geen Volvo-dealer.

woensdag 20 januari 2010, 15.00 LT
Dat was een aangenaam zeiltochtje, al duurde het wel lang wegens saai uitzicht. Terwijl 20 mijl toch niet ver is. Guadeloupe bestaat uit twee eilanden en we keken steeds naar het platte, met flatgebouwen en Duinkerken-schoorstenen. Daar is ook de hoofdstad Pointe à Pitre, waar we nu voor anker liggen.

zondag 17 januari 2010, 14.30 LT
Vandaag van Dominica naar de Iles des Saintes, onderdeel van de archipel van Guadeloupe. Geen lange trip (20 mijl) maar wel een tocht met hindernissen. Het begon al voor het vertrek met de gashendel, waarvan in het binnenste een stukje staal was afgebroken waardoor de koppelingskabel los lag. Dus die eerst gerepareerd.
Onderweg diverse dikke buien waaruit 30-35 kts wind kwam en een heleboel regen. Getver. Ook nog een golf achterin, goed dat daar niet net een poesje lag. De laatste bui kregen we juist over ons heen toen we het gat van de eilandjes wilden binnenvaren, dus nog maar even overstag en afgewacht tot het weer helder was. Nu liggen we voor anker in een magnifieke baai, turquoise water, tenminste bij aankomst. Anker erin, gecontroleerd of het goed was ingegraven en prompt weer een vieze bui - dus weer gewoon grijs water om ons heen. Gelukkig weten we dat dat maar tijdelijk is.

woensdag 6 januari 2010, 18.00 LT

Helaas blijk je op maandag niet te kunnen uitklaren in St.Pierre want dan is het internetcafé gesloten. Dinsdagmorgen om 09.45 was weer een beetje laat want dan zouden we op z'n vroegst om 11.00 pas weg kunnen zijn, en de afstand naar Dominica is 35 (Roseau, slechte ankerplek) danwel 52 mijl (Prince Rupert Bay en de geprefereerde plek, eigenlijk de enige geschikte ankerbaai). Dus nog maar een dag een autootje gehuurd en over Martinique gecrosst, helemaal geen straf!
Vanmorgen om 07.15 anker op en weg. Helaas de eerste 2 uur moeten motoren want geen wind omdat we aan lij van het eiland zaten. Daarna een verwarde zee ten N van Martinique dus JW was weer helemaal blij. Maar gelukkig werd het gaandeweg beter en met de wind iets zuidelijker dan oost spoten we erdoorheen! We werden alleen ingehaald door een Jongert 24; bij dit type schepen staat het getal nooit voor voeten maar voor meters dus dan mag het ook wel.
Voor Roseau (de hoofdstad van Dominica) spotten we twee walvissen die hoge fonteinen opwierpen en met de wind viel het mee: hij viel maar eventjes weg en het grootste deel konden we heerlijk zeilen! (Zelfs in de ogen van JW.) Enige nadeel van een rustig zeetje is dat de katten dan buiten komen. Rita nam eerst plaats op het kajuitdak, maar opeens zat ze met een reuzensprong op de bimini. En de boot ging nogal scheef dus ze had er makkelijk af kunnen glijden... het schepnet ligt wel klaar maar ja.
Vier mijl uit de baai werden we al verwelkomd door boatboy Fire (fresh fruit & vegetables, Indian River tour, tour around the island). We waren gewaarschuwd dat ze nogal actief zijn op Dominica en de meeste zeilers hebben een hekel aan ze. Maar aan de andere kant: die jongens moeten ook wat verdienen en een beetje lokale info is altijd welkom, vinden wij. Na Fire meldden zich nog Cobra, Danny, Jerryl en Albert, het zijn zeker slappe tijden in het boatboyvak.
PJWMRR
This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven