Martinique-Suriname

Onze Scheepsberichten zijn een on-line en bijna "live" verslag van de vorderingen en van het reilen en zeilen aan boord tijdens een lange overtocht. Ze bestaan uit e-mails die we via de HF-radio hebben verzonden naar onze website en ze zijn hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan. donderdag 1 april 2010, 09.00 LT
De boot staat op de kant en wij zijn om half 2 vannacht thuisgekomen. We hadden flink wat eigenaardige spullen bij ons (art & craft van de Carib indianen op Dominica) zodat de tas waar dat in zat bij twee checkpunten compleet moest worden uitgepakt. Customs op Trinidad is er een kei in om je het gevoel te geven dat je een stout kind bent dat een standje gaat krijgen.
Viviane had niet alleen onze tuin op orde gebracht (in feite heeft ze 'm 4 maanden lang onderhouden!) maar ook ons huis schoongemaakt. Poepjes, een dooie vogel en overal stof en vuil, ik had er al een nachtmerrie van maar dat was helemaal niet nodig. Wat een vriendin!
Eind deze week of begin volgende week kiezen de poesjes het ruime sop met "Captain Homer", waar ze verschrikkelijk worden vertroeteld door de Indonesische crew. Ze hebben domicilie gekozen in de stuurhut bovenop een grote boekenkast en vlakbij de airco, dus ze zullen wel moeten gaan afzien in de hitte als ze weer thuis zijn.

maandag 29 maart 2010, 17.30 LT
RED TAPE!!!!! Vanmorgen meldden we bij Immigrations desgevraagd dat we zouden vertrekken per boot, en dat we zouden overstappen op een Surinaamse boot. Hakken in het zand!! "The ocean is not a port of entry", zei de dame in uniform ijzig en daarmee basta, "what you want to do is illegal". De enige oplossing is dat JW en P gaan vliegen (woensdag) en dat Peters boot, die rond donderdag vertrekt richting Brazilië, Rita en Roberta meeneemt en alle zooi die naar huis moet (dat is nogal wat). Wij charteren in Suriname dan een boot die ons naar de uiterton brengt, waar we de poesjes en onze huisraad overnemen. Miep gaat woensdag op de kant.
Met dit alles te organiseren zijn we de hele dag zoet geweest dus we gaan NU een lekkere rumcola nemen.

zondag 28 maart 2010, 10.30 LT
We liggen in Chaguaramas (Trinidad) langszij "Captain Homer", de nieuwste aan winst van Peter en het meest luxueuze schip van zijn - inmiddels - vloot. Zijn nu bezig de boot uit te ruimen want er moet flink wat huisraad mee terug naar Suriname, bijvoorbeeld JW's geliefde pannenset. Dan kopen we voor de boot wel weer nieuwe pannen als we hier in oktober weer terug zijn. Het wordt een flinke volksverhuizing want ook allerlei gereedschappen moeten mee i.v.m. geplande werkzaamheden aan de Vrijheid. En bovendien de poesjes met hun hele hebben en houwen...
Morgen inklaren en de boot op de kant.

zaterdag 27 maart 2010, 17.30 LT
Helaas, het wil niet lukken met de wind. Een of twee weken wachten gaat tricky worden, want als we dan nog steeds niet wegkomen (en er is geen vooruitzicht dat de windrichting op korte termijn gunstiger wordt) zitten we met de poesjes. The Quarantine Department in Trinidad is al een maand in staking, dus er vliegt geen vlo in of uit het land en ook hier is geen vooruitzicht op oplossing van de zaak.
Daarmee blijft als enige optie Peter de tonijnvisser, en die gaat dinsdag. Kortom we moeten NU beslissen. De keus is: opkruisen en er een een onbekend aantal dagen langer over doen om naar Suriname te komen, of de terugkeer uitstellen naar volgend seizoen. JW is het helemaal zat met al dat wachten op niks, of het nou gaat om motoronderdelen of om goede wind en heeft absoluut geen zin in een langere zit dan gepland. Liever geen zorgen meer en voor het op de kant zetten van Miep nog eens 3000 euro armer (kennelijk het eenheidsbedrag voor elk probleem, de motor kostte ook al zoiets).
Dus we zeilen nu met een lekker gangetje naar Trinidad. Normaal gesproken is dit een voordewinds rak maar nu de wind in zo'n belachelijke hoek zit is het ineens ruime tot halve wind. Niet onprettig dus, als je er niet aan denkt dat het juist deze windhoek is die ons van onze Suriname-thuiskomst op eigen kiel berooft. JW is nu een pizza aan het bakken, gisteren zijn we namelijk gestrand in Bago's Beach Bar.

zaterdag 27 maart 2010, 10.50 LT
Gisteren bijgetankt qua slapen, nog wat laatste boodschappen (extra drinkwater) en vanmorgen vroeg vertrokken richting Suriname. Helaas viel de wind qua hoek verschrikkelijk tegen: 110 graden. We konden niet hoger sturen dan 160 en met stroomverzet kwamen we uit op 180 graden. Recht de Orinoco in dus. Na 10 mijl omgedraaid, vanmiddag proberen we het opnieuw in de hoop dat de wind dan wat is gedraaid. Maar als er geen significante verbetering is (zegt JW) gaan we alsnog naar Chaguaramas (Trinidad) en wordt Plan B in werking gezet. Paradijs voor de poesjes in het vooruitzicht want dan schepen we in op een tonijnboot.

vrijdag 26 maart 2010, 08.40 LT
We zijn op Tobago!
Het begon gisteren allemaal weinig hoopgevend maar na 30 mijl hadden we on uit de zwaarste stroming gevochten en ook draaide de wind 's avonds een beetje in de juiste richting. We hoefden maar 2 slagen te maken om Tobago te bereiken en dat is wel een goed idee want we zijn allebei bekaf. Niet alleen van dit tripje maar ook van de dagen en slapeloze nachten ervoor.
Dus we gaan nu even slapen, vanmiddag ijsblokjes halen en vanavond pizza eten bij de echte Italiaan. (Echte Italianen zijn in de Carieb met een lantaarntje te zoeken. Met het hoge Amerikanengehalte prefereert men hier de American pizza met zijn walgelijke dikke bodem en veel te veel beleg.) En morgenochtend vroeg vertrekken we naar Suriname (ijs en weder dienende).

donderdag 25 maart 2010, 19.30 LT
Vanmiddag om 1400 uur vertrokken. De wind lijkt niet onaardig volgens de kaartjes, 85 graden ofzo, maar in reality valt het erg tegen door de stroom die ons erg naar het westen zet. De wind is oost, 15 knopen, we zeilen 50 graden aan de schijnbare wind maar de koers die we kunnen sturen is 160 op het kompas. En erger: 180 over de grond. En zo koersen we dus recht op Trinidad af.
We hebben wel een Plan B gesmeed, wat inhoudt: Miep voor een half jaar op de kant in Chaguaramas en wij schepen in op 1 van de vissersboten van Peter, die na het weekend richting Suriname gaat. Het zal de poesjes wel bevallen want het ze vissen op tonijn. Maar liever proberen we toch dit stroomgat uit te komen en zeilen we naar Suriname. Ook niet echt bezeild, maar voorbij Trinidad is die dwarsstroom wel minder.
Morgen weten we waar we uitkomen.

woensdag 24 maart 2010, 14.00 LT
Vandaag dus niet zeilen. De bijboot was lek en moest voor vertrek worden gerepareerd want we leggen hem op het dak zodat het middenluik open kan. Verder hebben we allebei vanwege de zorgen om de wind geen oog dicht gedaan, bovendien waren de zorgen omtrent de wind terecht want hij is nog steeds helemaal verkeerd. Voor morgen wordt verbetering verwacht... we zullen zien.
Wel zijn we bezig met de vormgeving van allerlei noodplannen: de boot in Guyana achterlaten en per taxi naar huis; of de boot op Trinidad achterlaten, in een box of maar weer op de kant. Naar huis vliegen met de poesjes betekent twee weken wachten tot allerlei papierwerk rond is en regelen van een geaccrediteerde veearts die aan boord komt om de katjes gezond te verklaren, een quarantainerit naar het vliegveld, inchecken bij de health officer aldaar tussen 0800 en 1600 terwijl de vlucht naar Suriname om 2200 uur vertrekt... moeten ze dan al die tijd in hun kooitje zitten? En dan het probleem dat we allerlei spullen aan boord hebben die thuis nodig zijn. Een andere oplossing is met een visserschip mee te varen. De Seahunter vaart regelmatig naar Suriname met dubieuze en andere waren, misschien ook wel met ons en ons hebben en houwen. Enfin, genoeg om over na te denken.

dinsdag 23 maart, 09.30 LT
De Jordaan Fanfare speelde Lang zal hij leven, er is appeltaart maar het mooiste cadeau was dat Stefan (de Volvo Penta monteur) een half uur geleden aan kwam wandelen met DE DOOS! Met daarin DE JUISTE SCHROEFAS! Intussen was P (met hulp van de katjes) Miep aan het pavoiseren, dus extra feestelijk allemaal. Misschien kunnen we aan het eind van de dag al wel te water! Daarna een verjaardagsborrel in de beach bar met alle mensen die ons hebben geholpen... en morgen zeilen!!!!!!

maandag 22 maart 2010, 16.15 LT
Terwijl er een appeltaart in de oven staat te bronzen (JW is morgen jarig) zien we opeens op de site van FedEx dat de schroefas is aangekomen op Grenada! Via Parijs, Memphis en Puerto Rico, dus toch wel snel. Hij ligt bij de douane... zouden die omkoopbaar zijn met appeltaart?
Als ie morgen hier arriveert is dat precies het verjaarscadeau dat JW zich wenst... tenminste als het het juiste type is. We gaan het zien!

zaterdag 20 maart 2010, 14.00 LT
Wat betreft de schroefas is er een Plan B, want de monteurs hebben in hun werkplaats een gebruikte schroefas gevonden. Ze hebben hem al helemaal klaargemaakt (op slijtplekken gepolijst) om eventueel als vervanging te dienen voor onze schroefas, die zo erg is ingelopen dat ie niet meer bruikbaar is.
De afspraak is dat we in elk geval woensdag 24/3 te water gaan, met de schroefas uit Zweden of met het tweedehandsje. In het laatste geval zullen we volgend jaar weer hiernaartoe komen om de nieuwe te laten monteren. Tenminste we gaan ervan uit dat ie in 2011 dan wel is gearriveerd.
Oorspronkelijk, voordat al die motorellende begon, was onze planning erop gericht dat we begin maart terug zouden zijn in Suriname (dan is de wind normaal gesproken noordoost). Op tijd om JW's verjaardag rustig thuis in Suriname te kunnen vieren en ruim op tijd om huis en boot op orde te brengen en alle voorbereidingen te treffen voor ons bezoek aan Nederland... waar ook bij hoort: sterilisatie van de poesjes. Maar helaas, het mocht niet zo zijn nu zitten we ook nog eens opgescheept met twee krolse katten!
Maar er is 1 lichtpuntje: de wind is een beetje gedraaid naar iets noordelijker dan oost.

woensdag 17 maart 2010, 15.30 LT
Natuurlijk liep het niet allemaal zoals het moest. Zorgen om de wind, want die zit in de verkeerde hoek. Zuidoost. Maar dat is niet het ergste.
De schroefas die maandag zou arriveren, kwam pas vandaag en de gasfles die we vorige week dinsdag ter vulling hadden aangeboden, bleek elders te zijn afgeleverd. De jongens die de reparatie aan de boeg zouden afwerken (de plamuur- en schilderploeg dus), waren zo snel als dikke stront, er zat een kink in de Grenadiaanse ADSL-kabel zodat betalingen niet konden worden verricht (no cash no splash), kortom... stress in een gebied waar dat helemaal niet hoort! Maar over tewaterlating hoefden we ons helemaal niet druk te maken, bleek later op de dag, want hoewel we dachten dat alles nu in kannen en kruiken was en de saildrive in een ommezien weer in elkaar zou zitten, bleek de geleverde schroefas niet van het juiste type te zijn!!!!!!!!
Er wordt nu een nieuwe besteld in Zweden. Dus JW's verjaardag gaat nog wel op Grenada worden gevierd...

vrijdag 12 maart 2010, 16.30 LT
Miep staat al sinds maandag op de kant en de stand van zaken is:
- schroefas is ingesleten en moet worden vervangen; geen exemplaar op voorraad bij de hoofddealer in Martinique maar om te vermijden dat ie uit Europa moet komen (1 week extra) hebben ze een andere saildrive uiit elkaar gesloopt en de schroefas daarvan wordt hier maandag per FedEx verwacht
- seals en carrier (afdichtkap) moeten worden vervangen maar hebben we aan boord, dus geen probleem
- staartstuk heeft last van corrosie en moet worden behandeld; we wachten al dagen op de jongeman die dit werkje gaat uitvoeren maar er is beloofd dat hij het zaterdag en maandag gaat doen

zondag 7 maart 2010, 17.30 LT
Vandaag van Tobago "terug" naar Grenada. Kalm weer, voor de wind (hopelijk draait de wind volgende week), de poesjes spelen zelfs! Gelukkig dat ze zich vermaken want ze zijn vandaag jarig. Samen 1 jaar. Tonijn (hun favoriete blik) en voor ze gezongen.
Wel wat vervelende chop zo halverwege, denkelijk een aftakking van de Guyana stroom, daar moeten we volgende keer maar omheen varen.
Doel was St.David's Harbour en we waren een beetje in verwarring want in de Reed's stonden verkeerde aanwijzingen. Het zou ten oosten van een bepaalde baai liggen, tussen landpunt x en y, maar het lag ten westen ervan en met een heel ander landpunt aan de westkant. Foei!!!!
Wel keurige timing, juist voor zonsondergang en precies op tijd voor de borrel.
De afstand was 71 mijl maar het log is zo aangegroeid (terwijl P er eergisteren nog naartoe is gezommen om het een beetje uit te kloppen) dat het minstens anderhalve knoop te weinig aangaf, en zo stonden er maar 48 op de teller. De travellift is voor morgenochtend 1100 uur voor ons geboekt, dus dan kunnen we dat meteen ook oplossen. Plus een lekje waar we al maanden naar zochten en dat P vandaag lokaliseerde.

vrijdag 5 maart 2010, 14.30 LT

De motorsteun is deze week gearriveerd en gemonteerd. Halve dag werk... Goede aanleiding om meteen even de olie in de saildrive te controleren en jawel! Er zit weer water in. Kutterdekut.
Vandaag uitgeklaard (de procedure neemt 3 uur bij Immigration en een uur bij Customs) en zondag vertrekken we. Maar niet naar Suriname! We gaan nu naar Grenada, 75 mijl terug, om de boel opnieuw te laten repareren. In Guadeloupe zijn alleen de seals vervangen maar niet de cover van de saildrive, want die hadden ze niet op voorraad en de oude was nog wel even goed, volgens de monteur. Niet dus, zeggen ze nu. Intussen hebben we op Martinique het betreffende onderdeel opgepikt, maar het betekent wel dat de boot weer het water uit moet, seals en olie vervangen en de nieuwe cover plaatsen. En dan maar hopen dat dit de oplossing is en dat we niet over 5 weken opnieuw voor hetzelfde probleem staan, want Surinaamse monteurs hebben nog nooit een saildrive gezien.

zondag 28 februari 2010, 06.00 LT
Dat was nog eens een meevaller! Wind E 12-20 kts, geen opdringerige golven, volle maan! Het was dus een makkie, vooral prettig voor JW want die was eergisteren geveld door buikgriep (ongeveer de hele nacht in de badkamer doorgebracht) en nu als Herstellende Patiënt nog zo slap dat ie eigenlijk liever te kooi lag. Tussen het koken door dan, want hij heeft heerlijke nasi goreng gemaakt (voor P). Rustige nacht ook, slechts 2 schepen gezien waarvan 1 op ramkoers. Een enorm vrachtschip. Dus maar eventjes opgeroepen; de stuurman schrok merkbaar toen we onze positie doorgaven (3,5 mijl afstand) want had ons niet gezien en voer wel 20 kts ofzoiets.
Hier aan boord hebben we behalve een hondenwacht ook een kattenwacht want de katjes willen wel graag rondrennen tijdens hun speeluurtje; ook tijdens het zeilen (nadeel van rustig weer). Onlangs heeft Roberta uitgevonden dat je niet alleen via de normale weg vanaf het spookhuis op de bimini kunt komen, maar ook op een heel gevaarlijke manier: ze komen aanrennen over de lieren, een reddingboei als springplank, een halve schroef en dit alles in volle vaart en dan hup! op de bimini. Rita kan het nu ook. Dit grapje wilden ze onderweg ook graag nog even oefenen. Dus naast sturen, zeilen trimmen en navigeren nog een taak erbij.
Maar ondanks de katten waren we sneller dan ooit op Tobago: 21 uur (eerder 27 en 24 uur).

zaterdag 27 februari 2010, 13.00 LT
Goeie hemel! Op zo'n motoronderdeel kun je wachten tot je een ons weegt, is ons gebleken. We pleegden diverse telefoontjes naar Martinique maar alleen de secretaresse wist of kon uitzoeken waar het ding was, en helaas was ze na het carnaval niet meer op kantoor gekomen. Daar lig je dan al een week stom op niks te wachten op Bequia. Uiteindelijk is het ding eergisteren gevonden en nu sturen ze het per FedEx naar Bago's Beach Bar op Tobago, die we natuurlijk wel even van te voren hebben gebeld met de vraag of we hen als adres mogen gebruiken. Natuurlijk mocht dat! De mensen van Bago's zijn verschrikkelijk aardig, we mogen ook altijd water bij hen halen. If you support us, we support you, zeggen ze.
Dus als het goed is, is de motorsteun ons nu vooruit gesneld en halen we 'm in.
Weinig wind, E 12-15 kts. Naar Tobago is 115 mijl, koers 180 dus knik in de schoot. We mogen van geluk spreken dat het geen ruim rak is naar Tobago; met weinig wind maken we aan de wind meer snelheid. Het gaat dus prima hier! Nog 84 mijl te gaan, morgenochtend om 0600 uur zijn we er, zegt de GPS. We zullen zien. Misschien gaat het wel weer gewoon waaien.

vrijdag 19 februari 2010, 13.30 LT
Een kort tripje naar Bequia maar toch hoger aan de wind dan we dachten. Voor de toekomst ziet dat er niet best uit, want als de windrichting zo blijft wordt Tobago hoog aan de wind en is het kruisen naar huis!
Maar er is nog tijd voor verandering, de motorsteun uit Martinique is er tenslotte ook nog niet. Zou daar vandaag aankomen... dan dinsdag hier? We gaan het zien!
Rita tobt nog steeds met eten want haar melkslagtanden zitten nog steeds op hun plek. Wel een gek gezicht als ze gaapt, vier slagtanden!

dinsdag 16 februari 2010, 15.00 LT

Vannacht een hoop gebonk van de mooring: er was natuurlijk geen wind. Dus beetje slecht geslapen en op tijd vertrokken.
Gelukkig was het vrij snel over met de klotsdeining. Wind E-SE 15-20 kts. Grootzeil met een rif en de high-aspectfok, we zeilden als een zonnetje.
Bij St.Vincent viel de wind uiteraard weg, als extra effect hadden we zelfs even SW, maar dat duurde niet lang. We dachten dat de laatste 7 mijl bropmmen zzou worden maar het viel mee want JW vond toch nog ergens een lekker oostenwindje. Maar er kwam er nog ff een bui van 30+ kts tussendoor dus en toen werd het nog sportief scheuren de laatste mijltjes naar Walilabou Bay.
Meteen besprongen door 6 bootjes met boatbolys, gelukkig herkenden we er een paar van vorige keer dus dan ben je meteen vrienden. Sinaasappels, ijs, enz.
Voor de poesjes was het een rustig tochtje, gelukkig maar want dat slagtanden wisselen is niet zo'n pretje. Rita was gisteren vreselijk sikkeneurig, vandaag is ze gezellig maar ze eet geen brokjes. Wel sneu want ze is een echte brokjeskat, blikvoer vindt ze maar niks.

maandag 15 februari 2010, 17.00 LT
Van de waterpolitie mochten we niet aan de mooring blijven want we blokkeerden de haveningang (viel wel mee hoor, maar zij zijn de baas) dus maar meteen naar Soufrière. Lekker gezeild, de wind is weer oost i.p.v. zuidoost, helaas was het maar 11 mijl.
Soufrière is een gezellig dorp, hoewel wat armoedig en dus met bijbehorende boatboys. Maar we hebben leuk gewandeld en een heleboel gezellige mensen ontmoet. En nu stapt de Britse buurman net aan boord dus dit scheepsbericht is ook weer klaar.

zondag 14 februari 2010, 15.00 LT
Vannacht heeft het hard gewaaid en enorme rollers rolden onder de geankerde boten door om met donderend geraas op het strand te breken, dus anker op en naar Castries. Pal achter de cruiseschipterminal is een snoezig haventje, Vigie, waar je middenin het kleine kommetje net kunt ankeren. Helaas wilde ons anker niet erg houden maar we mochten van de ferryman aan 1 van zijn moorings (2 bier). Vervolgens scheurde hij met ons naar de stad om nog juist op tijd te zijn voor de supermarkt (rum, ijs, meer bier (ook voor de ferryman). Helemaal top dus. De cruiseschippassagiers genoten van het mooie uitzicht (flitsflits) en wij mochten meegenieten van hun karaoke (vals!). Ach, niet ongezellig.
We waren eigenlijk van plan illegaal te blijven maar de marine police kwam 's middags langszij met een vragenlijst van 4 kantjes, dus nu moeten we wel even onze neus laten zien bij customs. Maandag dan maar, en dan maken we van de nood een deugd en gaan ook nog naar Soufrière. We moeten toch tijd stukslaan want die motorsteun kunnen we waarschijnlijk pas volgende week dinsdag ophalen op Bequia.

zaterdag 13 februari 2010, 17.00 LT
Vandaag maar eens niet de rolreefgenua maar onze trouwe high-aspectfok. Precies goed want het was strak aan de wind naar St.Lucia. Eerst nog naar Anse La Raye gevaren ongeveer halverwege het eiland, maar daar stond zo veel deining dat we maar weer rechtsomkeert maakten. Marigot Bay leek ondoenlijk: ze lagen helemaal buiten! Dus dan maar helemaal terug naar Rodney Bay.
De poesjes hebben allebei opeens 4 slagtanden i.p.v. 2. Vandaag of morgen dus de tandenfee.

vrijdag 12 februari 2010, 17.00 LT
Na 5 dagen wachten op niets ondernamen we vandaag een doelloze tocht naar Case Pilote want de motorsteun bleek te zijn blijven hangen in Parijs om vervolgens verstrikt te raken in het Carnival. Dus volgende week donderdag op z'n vroegst... Dus dan maar zonder nieuwe motorsteun naar Bequia en hopen dat ze 'm binnen een normaal tijdsbestek daarnaartoe kunnen sturen. (Dat wordt dus een weekje verplicht rumpunches bij de Frangipane.)
Al met al vandaag 1x 9 mijl gezeild en terug naar Grand'Anse 12 want het was nog kruisen ook, de wind was pal zuid! Kutterdekut. Morgen hopelijk betere wind naar St.Lucia.
PJWMRR
This e-mail service was powered by www.flexwindow.com Terug naar boven