tumblr visitor stats

(Kattebelletjes van boord)

Hoofdredactie...Miep van het Hollandse Reestdal

Onze Scheepsberichten zijn kattebelletjes van boord, waarmee we jullie op de hoogte houden van onze meest recente bewegingen en belevenissen. Deze berichten zijn e-mails die we via de HF-radio verzenden naar onze website en ze worden direct hiernaast geplaatst. Het meest recente bericht bovenaan.

De server die dit regelt staat in Meppel (NL) en wordt beheerd door niemand minder dan onze scheepskat Rita - die sinds haar verhuizing net als de Witte Raaf luistert naar de naam Miep.

zondag 22 april 2012
We konden natuurlijk niet weg uit Bequia zonder uitgebreid afscheid te nemen van Toko. Er was net een walvis gevangen, dus hij verraste ons met walvissteak van de bbq. Wij hadden ook een verrassing voor hem: een ingelijste foto van Toko aan het roer tijdens de Round Bequia Race, met tekst: First in, first prize. Hij vond het helemaal super. Maar we mochten nog niet vertrekken zonder zijn conch fritters te hebben geproefd. Dus twee dagen later. Zalig! Toko is naast een echte zeeman ook een uitstekende chef. Hij had voor ons ook een cadeau: een herinneringsplaquette met tekst: To Petra & Willem, with love from Toko. De plaquette (doorsnee ca 30 cm) is een... tussenwervelschijf van... een walvis.
Maandag uitgeklaard en een prachtige zeiltocht van Bequia naar Carriacou. Vanwege vervelende swell de volgende dag door naar St.George, Grenada. Helaas geen plek bij de WSV. Een paar nachtjes op de rede voor anker gelegen, niet erg rustig want de swell hield aan. Gelukkig weerhield die ons niet van de aanschaf van verse tonijn enzo, maar was toch zo hinderlijk dat we naar Prickly Bay aan de zuidkust zijn verhuisd. Zelfs daar was in het midden van de baai nog swell, maar wij lagen keurig onder de wal. Vrijdag uitgeklaard en vanmorgen naar Trinidad vertrokken, 80 mijl. Wind voorspeld 15 kts uit de richting 115 graden, maar zoals gewoonlijk was het 5 kts meer. En de wind kwam hoger in in het begin. Op 2/3 van de tocht begon het echt te poeieren maar gelukkig bij krimpende wind dus we stoven op de finish af. Maar helaas kwamen we op de top van de ebstroom EN springtij aan bij de Boca del Dragon en nu weten we waarom deze ingang zo heet. We hebben er lang van mogen genieten met volle porrie ertegenin. Wel goed voor de koelkast en de cola want warme rumcola is niet te zuipen en we hebben geen ijsblokjes meer.
Maar Miep is weer thuis en wij ook bijna.

maandag 9 april 2012
Het hing erom dus alles uit de kast! Letterlijk. Het anker met 50 meter ketting lag de hele tijd al op de bodem van de baai en dat konden we tijdens de vorige wedstrijddagen goed merken. Vandaar dat we voor het eerst in ons wedstrijdzeilende leven het vooronder hebben uitgeruimd (diverse voorzeilen, luchtcompressor, reserve-anker met ketting en lijn) en alles onder de tafel gestouwd. Ook wat dingen die achter de navigatiehoek lagen zoals het 6-persoons monsterlijk zware reddingvlot.
Goede start, goed gezeild, maar helaas bij de finish waanzinnige pech met wegvallende en ernstig schiftende wind. Dit kostte ons zeker 3 minuten want we moesten 2x extra overstag met nul wind. Onze opponenten, waarvan we dachten dat we die inmiddels hadden verslagen, profiteerden 5 minuten later van betere wind op de plek waar wij volledig de mist in gingen. Ze vlogen in 1 klap over de finishlijn waar wij zo hebben liggen dobberen en tobben. Op seconden kostte ons dat de derde plaats in de wedstrijd en daarmee overall. Gelukkig verloren we van DE andere mooie boot in onze klasse: Concinnity, een Bermuda 40 centerboard yawl ontworpen door Bill Tripp en gebouwd door Hinckley. Ze doen al jaren mee en vielen nooit in de prijzen, dus we gunnen het hun van harte en trouwens is het ook beter om als nieuwkomer niet meteen met alle prijzen weg te lopen. Vierde van veertien: een resultaat waarmee we dik tevreden zijn, want we hebben in minstens 10 jaar geen wedstrijden meer gezeild met Miep.

zondag 8 april 2012
De uitslag van het rondje Bequia zat gisteren toch iets anders in elkaar dan verwacht, want we waren dubbel 1: line honours EN op handicap. We dachten dat we achter de Nederlandse FF "Bandos" zaten, maar blijkbaar hadden we nog 2 minuten voorsprong op hem! Zijn stormfok bleek achteraf een kotterfok te zijn, dus we hoeven ons niet te schamen.
De eerste prijs bleek een handheld GPS te zijn, en die gaat uitstekend van pas komen tijdens de rally's in Suriname. Ons oudje was een voortdurende bron van ergernis: omslachtig, raakt z'n satellieten snel kwijt enz. Deze nieuwe is gebruiksvriendelijk, heel wat zuiniger met energie, heeft een USB-poort voor aansluiting op de laptop en je kunt er ook allerlei kaarten instoppen. Dus straks zien we onszelf digitaal rondrijden in de savanne.
Vandaag "lay day" voor alle klassen behalve de traditionele boten, die na de race ter vermaak van de toeschouwers hun boten op het strand van Lower Bay trekken.

zaterdag 7 april 2012
Vandaag hebben we ons geheel gerehabiliteerd. Line honours! Toko was als een kind zo uitgelaten. Zeker omdat we een Beneteau 47.3 en een Jeanneau 45.2 achter ons lieten! Maar het onwaarschijnlijke ratingverhaal van gisteren heeft nog een vervolg, want op het laatst schreef een Nederlandse FF in, vreselijk aardige mensen en uitstekende zeilers ook nog, en ze kunnen er niks aan doen maar ze hebben een handicap van maar liefst 2 punten lager dan wij! Belachelijk want zo'n boot vaart rondjes om ons heen. Gisteren waren ze met overmacht 1, en vandaag scheurden ze hun genua vlak voor de start en wisselden naar het enige andere voorzeil dat ze blijkbaar hebben... een stormfok. Ze hebben lang naast ons gelegen en toen we iets uitliepen ontpopten ze zich als ware teamzeilers en brachten diverse concurrenten voor ons weg. En slaagden er vervolgens in om met die stormfok slechts 5 minuten achter ons te finishen, dus weer een 1-tje voor hen. Maar waarschijnlijk zijn wij op handicap 2e geworden en daar zijn we zeer tevreden mee, vooral omdat die FF (stormfok met lichtweer en winnen!) zo slecht is ingeschaald dat die wat ons betreft eigenlijk niet meetelt. Enfin, heerlijke zeildag en straks weer een geanimeerde afterparty - daar zijn ze goed in hier! Sponsors als Heineken en Mount Gay rum doen onwijs veel, op het gebied van goodies maar ook met de party's. Tot JW's ellende varen we nu dus ook rond met een doos vol flesjes Heineken... maar gelukkig ook 3 flesjes Mount Gay gekregen.

vrijdag 6 april 2012
Vandaag eerste wedstrijddag in de Bequia Easter Regatta. 14 boten in onze klasse met soms de meest onwaarschijnlijke handicaps. Zo moeten wij per uur 3 minuten sneller zijn dan een moderne schoener van 50 voet. Of ons dat vandaag is gelukt? Waarschijnlijk net niet; maar in dat geval morgen beter want dan hebben we meer kruisrakken en daarop gaat hij absoluut de mist in. Twee grove fouten gemaakt en 1 ding heel goed gedaan namelijk een slag naar land i.v.m. stroom, terwijl onze voorgangers stug op koers bleven doorliggen. Helaas kregen we wel navolging van enkelen uit het veld achter ons. Als 3e op line honours gefinished en op handicap vermoedelijk 6e ofzo. Waarschijnlijk met een luttel tijdverschil pal achter de gewraakte schoener. Maar zeker maandag is die kansloos want dan wordt het licht weer EN veel kruisen...
Voor Toko (onze tacticus, local knowledge is alles natuurlijk) kon de dag niet stuk want "Mah boat first in". Hij had die twee grote moderne cruiser-racer-bakken voor ons zeker niet gezien, in elk geval telden ze voor hem niet mee omdat ze niet bij het veld zaten. Zijn telefoon ging om de haverklap af, trouwens ook met inside information van vrienden die de stroming vanaf de wal in de gaten hielden.
Gisteren was ook de Caribbean Compass' Writers Brunch, waarvoor we waren uitgenodigd omdat we al 4 artikelen hebben gepubliceerd. Zeer geanimeerd. Gelukkig zaten we aan tafel met slechts 1 Amerikaans stel en 2 Britse stellen, dus de blootstelling aan te veel gewauwel bleef beperkt. Alle Britten bleken mee te doen aan de regatta (voor Amerikanen is zoiets doorgaans reuze eng) dus leuk alvast kennis te hebben gemaakt. En 1 van de Britse setjes had n.a.v. onze artikelen het plan opgevat om naar Suriname te komen in juli, dus waren blij verrast met onze aanwezigheid. Reuze leuke mensen ook... toevallig wel weer de eigenaren van de schoener van hierboven... dus dat wordt grappig vanavond want ze hebben gevoel voor humor.

woensdag 28 maart 2012
Als jullie dachten dat we nu een beetje op onze krent zaten te wachten tot de regatta begint, hebben jullie het zwaar mis. Gisteren gingen we met de "dollar-van" naar Toko in Paget Farm aan de zuidkant van het eiland. Een grandioos weerzien, we brachten hem een vlaggenlijn van Surinaamse vlaggen ter decoratie van zijn toch al mooie pub, en toen we hem uitnodigden om met ons mee te zeilen in de regatta was hij helemaal ontketend. Vanmorgen in alle vroegte kwam hij de boot inspecteren, dus hij gaat er echt voor en de helft van zijn familie woont ongeveer pal waar wij liggen, dus vanaf nu heet Witte Raaf in Bequia "Toko boat". We hebben afgesproken voor een trial sail twee dagen voor de wedstrijd. De inschrijving en communicatie met de officials heeft ook veel voeten in de aarde, goed dat we een SIM-kaart (+1784 593 6643) hebben genomen want we werden meteen al gebeld met vraag om uitleg. Ja een klassieke tweemaster met moderne zeilen en slechts 3 man crew is blijkbaar een uitzonderlijk ding.
Gelukkig zien we Toko alweer komend weekend, nou ja maandag, want ter gelegenheid van P's verjaardag gaat hij een uitgebreid kreeftendiner bereiden.

maandag 26 maart 2012
WAUW! Wat een fantastische zeildag! We vertrokken al vroeg uit Canouan met opnieuw de high-aspectfok, en een rif in het grootzeil want het woei 18-20 kts. Tegelijk met ons vertrok een catamaran van 43 voet en een moderne monohull van minstens dezelfde lengte. Helaas hielpen zelfs zijn dubbele stuurwielen niet want we maakten ze allebei in! Schandalig eigenlijk, dat mensen zo beroerd kunnen zeilen dat ze een klassieke 40-voeter niet eens kunnen bijhouden. Inderdaad stoven we met een zware knik in de schoot naar Bequia en daarna kruisten we sportief Admiral's Bay in. Lekker een beetje werken en een goeie oefening voor de aankomende regatta. De officiŽle regattafotograaf stond op de uitkijk en vond het blijkbaar zo'n spectaculair gezicht (we zagen op een gegeven moment 27 kts app op de windmeter staan...) dat hij helemaal voor ons speciaal uitrukte! We zijn wel gewend dat mensen hun fototoestel voor de dag halen als ze Miep in beeld krijgen, maar dit was extra leuk. Morgen komt hij de foto's laten zien.
Elk jaar lijken er meer moorings bij te komen in Bequia en deze keer hadden we zelfs moeite met het vinden van een geschikte ankerplek, zo ligt het bezaaid met bolletjes. Maar tenslotte ankerden we voor Hamilton, vlak naast de Ambler van onze vrienden Cora en Stan.

zondag 25 maart 2012
Vandaag grote verwendag! Alles bezeild (ongewoon op dit rak). Langs de westkust van Grenada het eerste stukje gemotord vanwege luwte, in elk geval goed voor de koelkast met de rumcola aan het eind van de middag in gedachten. Na anderhalf uur konden we zeilen en... blijven zeilen! Normaal gesproken is de chop ten noorden van Grenada ter hoogte van de onder water liggende vulkaan Kick 'em Jenny behoorlijk onaangenaam, maar Miep sneed er dwars doorheen, getooid met haar onverslaanbare high-aspect fok. Dit zeil is vanaf 14 kts ware wind altijd een winner. Bij Carriacou draaide de wind ongunstig waardoor we besloten onder Union door te zeilen. Last van luwte? Geenszins, want we hadden een mooie windversnelling kort onder de SW-punt en stoven er met 7 knopen langs! Plan was om naar Mayreau te gaan en ten N van Union bleek zelfs dit eiland bezeild, maar te dichtbij en te vroeg en zonde om zo'n mooie wind te laten lopen dus we zijn doorgescheurd naar Canouan.
Kortom een superdag. Miep heeft zich vandaag weer van haar beste kant laten zien vooral met het pareren van vervelende chop, we hebben geen spat buiswater over gehad en met deze zeilvoering met de high-aspect hebben we zelfs NUL keer hoeven reven! Hoog en hard, dat is het verhaal van vandaag. En een lekker zomers zonnetje. Wat is dan een mooiere afsluiting van zo'n dag dan zuurkoolstamp met Gelderse rookworst? (meegenomen uit Suriname natuurlijk)
PJWM

This e-mail service is powered by www.zoommultimedia.nl Terug naar boven